Taustatiedot

Vastaajan Sukupuoli: Mies

Vastaajan syntymävuosi: 1976

Luetun kirjan tai tarinan nimi: Täällä Pohjantähden alla -trilogia

Luetun kirjan tai tarinan kirjoittajan nimi: Väinö Linna

Mitä kirjassa tai tarinassa tapahtui?

Elettiin Suomen historiaa 1800-luvun lopulta aina sotien jälkeiseen aikaan.

Oliko kirja kuvitettu?

Ei kuvia

Kuka oli kuvittanut kirjan?

Kirjan tai tarinan lajityyppi? Romaani

Missä muodossa luettu teksti tai tarina oli? Painettu kirja

Lukukokemus

Lukukokemuksen paikka, missä lukukokemus tapahtui?

Lukukokemustilanne, missä seurassa olit ja kuinka usein lukukokemus tapahtui?

Milloin lukukokemus tapahtui?

Minä vuonna lukukokemus tapahtui? 1994-1995 ja myös myöhemmin ajanjaksona, jota en muista

Kerro omin sanoin lukukokemuksestasi, mihin kokemus liittyi, mitä tapahtui jne?

Lukion kolmannen luokan äidinkielen tehtävänä oli lukea yksi kirja ja valitsin listasta Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla osan 1, ajatuksena lukea vain se ja ajatuksena, että se olisi samalla hyödyllinen kirja erityisesti historian kursseja varten. Tietysti kävi niin, että oli pakko lukea koko trilogia, eikä hyöty historian kursseille sinänsä käynyt enää mielessä, mutta kiinnostus ja ymmärrys Suomen historiasta kyllä lisääntyi ja avartui, mutta siinä oli ehkä vielä muutakin, mihin sitten myöhemmin viittasin graduni kiitoksissa. TPJ oli siis hyvinkokonaisvaltainen ja mukaansatempaava kokemus, hyvin puhutteleva ja tunteita herättävä, maalaten lähes vuosisadan verran suomalaista maalaiselämää ja sen moninaisia kuvioita. Se oli myös väkevä kuvaus epäreilusta luokkayhteiskunnasta ja sen osittaisesta murenemisesta. En muista enää tarkkaan, mitä töitä koulussa piti kirjan pohjalta tehdä, mutta ainakin aine piti kirjoittaa ja sain siitä kaikkien aikojen parhaan ainenumeroni, muistaakseni 98 pistettä ja opettaja ylisti sitä, mikä tuntui tietysti hyvältä, vaikka en ihan täysin luottanutkaan hänen arvostelukykyynsä jostain syystä. “Jouduin” lukemaan aineeni ääneen muulle luokalle, mikä oli tavallaan hienoa, mutta jälkeenpäin ajatellen vähän karmivaakin ja lisäksi sain kuulla, että opettaja oli luetuttanut sen julkisesti myös rinnakkaisluokalla, missä sille oli kai naurettukin osaksi. Silloinkin se tuntui vähän epämukavalta, mutta toisaalta ylpeyttä herättävältä, nyt jälkeenpäin miettien aika riipivältä. Mutta lukukokemus oli tosiaan niin tunteellinen ja väkevä, että se näkyi tosiaan aineessani, jolle oli helppo antaa paljon ja oli tietysti hienoa saada niin hyvä arvosana, vaikka hyviin olin muutenkin tottunut, mutta tämä jäi vielä mieleen. Mutta koulun ulkopuolellakin sisältö resonoi omaan elämään ja vanhempien elämään ja kaikkeen ja auttoi ymmärtämään suomalaisuuden kipeitä hetkiä ja kuvioita ihan eri tavalla, mitä kouluopetus sinällään kykeni tarjoamaan. Myöhemmin tuli tietysti katsottua sama sarjana ja elokuvina ja ne herättivät pohtimaan lukukokemuksen visuaalisia mielikuvia ja niiden ristiriitaa sen visuaalisen maailman kanssa, jonka sarja/elokuvat loivat ja miten ne saattoivat osittain myös sekottua myöhemmin, varsinkin toisella lukukerralla. Toinen lukukertakin oli tarina sinänsä. Osallistuin ohimennen kotikaupunkini kirjaston ideointikilpailuun ja voitin lahjakortin muistaakseni kirjakauppaan, missä sattui juuri sopivalla summalla olemaan yksissä kansissa TPJ tarjolla ja ostin sen palkintorahoilla itselleni ja luin toistamiseen. Toisesta kerrasta ei oikein jäänyt mieleen muuta kuin se, että oli mieluisaa lukea trilogia edelleen. Sittemmin tein gradun kirjan päähenkilöiden kokemien tunteiden tunnistamisesta lukijan näkökulmasta ja kiitos-osiossa mainitsin, että TPJ-trilogialla oli oma vaikutuksensa varmasti aihevalintaan, vaikka muitakin syitä kyllä oli. TPJ sai aikanaan miettimään erityisesti sitä, miten vahvoja tunteita kirja voikaan herättää, toisaalta se sai eläytymisen kautta pohtimaan päähenkilöiden tunne- ja kokemusmaailmaa ja sitä kautta vaikutti teeman kiinnostavuuteen gradun teemojakin miettiessä. Sivutoimena olen myös myynyt vanhoja kirjoja ja on ollut ilo myös myydä TPJ ja sen osia useitakin elämän varrella muille lukijoille hyvillä mielin. Nykyäänkin noin 25 vuotta ensilukemisen ja vähintään 15 vuotta toisen lukukierroksen jälkeen monet Suomen historian aiheet tulevat erityisesti TPJ:n hahmojen kautta mieleen: raivaajat, sisällissodan syntyminen, työläisten oikeuksista henkisesti ja asein taistelleet, etuoikeutetut, lynkkaukset puolin ja toisin, torpparius, konsensushenki sisällissodan jälkeen, toisaalta muilutukset, seksuaalisuuden kehittyminen maaseutumaisemissa ennen aikaan, työväen asian siirtyminen päivänpolitiikaksi, talvi- ja jatkosodan uhrien vaikutus vanhempiin, traktorien tulo Suomeen, naisten asema sodan jälkeen. TPJ on ollut tosiaan historian Oppikirja, vaikka sen tieteellinen pohja tietenkään ei ole tarkka ja osin varmasti vääristynyt, mutta se on luonut osaltaan tosiaan Suomen historian todellisuutta siitä huolimatta vahvasti.